FI SV

VRK digitalisoi asiointipalvelunsa

13.1.2017 13.52
Tiedote

Väestörekisterikeskus uudistaa julkishallinnon, yritysten ja yhteisöjen kanssa tehtävää asiointia helmikuussa 2017. Uudistuksessa sähköistetään VRK:n ja sen organisaatioasiakkaiden välinen asiointi keskeisimpien lupa- ja sopimusprosessien osalta.

Väestörekisterikeskuksen verkkoasiointi on asiakkaiden käytettävissä helmikuun loppupuolella. Palvelun ohjeet ja kirjautumislinkki julkaistaan helmikuussa Väestörekisterikeskuksen asiakassivusto Eevertissä osoitteessa eevertti.vrk.fi/asiointi. Sitä ennen sivua käytetään hankkeen viestinnässä.

Palvelun käyttö edellyttää rekisteröitymistä kaikilta Väestörekisterikeskuksen asiakkailta.

Rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjä perustaa edustamalleen organisaatiolle asiointitilin, johon hän voi kutsua organisaationsa muita käyttäjiä. Rekisteröityminen edellyttää käyttäjän vahvaa tunnistautumista.

Yhdellä organisaatiolla voi olla palvelussa useita asiointitilejä. Väestörekisterikeskus suosittelee, että samassa organisaatioyksikössä työskentelevät luovat vain yhden tilin, johon kutsuvat muita käyttäjiä organisaatioyksiköstään. Näin koska vain samaan asiointitiliin liitetyt käyttäjät näkevät käsittelyssä oleviin asioihin liittyviä tietoja.

Kaikilla käyttäjillä on palvelussa samat käyttöoikeudet. Rekisteröitynyt käyttäjä näkee palvelussa vain ne luvat ja sopimukset, jotka on tehty verkkoasioinnin kyseisen asiointitilin kautta. Käyttäjä ei näe palvelussa niitä lupia ja sopimuksia, jotka hän on tehnyt ennen palvelun käyttöönottoa.

Verkkoasiointi korvaa nykyiset paperihakemuksiin ja pdf-lomakkeisiin perustuvat menettelyt. Ensisijaisesti lupa- ja sopimusasiat tulee tehdä verkkoasioinnin kautta.

Uudistus helpottaa asiointia, parantaa näkyvyyttä asian käsittelyn etenemiseen ja nopeuttaa käsittelyä.