FI SV EN

Verkkoasiointi organisaatioasiakkaille

Väestörekisterikeskus on uudistanut asiontia julkishallinnon, yritysten ja yhteisöjen kanssa. Uudistuksessa sähköistettiin Väestörekisterikeskuksen ja sen organisaatioasiakkaiden välinen asiointi keskeisimpien lupa- ja sopimusprosessien osalta.

Tutustu ennen palvelun käytön aloittamista verkkoasionnin ohjeisiin.

Väestörekisterikeskuksen verkkoasiointi

Huomioithan ennen palvelun käyttöä, että:

  • Asiointi on tarkoitettu Väestörekisterikeskuksen organisaatioasiakkaille eivätkä kansalaiset voi käyttää palvelua.
  • Asiointi edellyttää rekisteröitymisen. Rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjän on tunnistauduttava verkkopankkitunnuksella, mobiilivarmenteella tai henkilökortilla.
  • Väestörekisterikeskus suosittelee, että samassa organisaatioyksikössä työskentelevät luovat vain yhden asiakastilin palveluun. Tähän asiakastiliin on mahdollista liittää useampia käyttäjiä

Verkkoasioinnissa Väestörekisterikeskuksen organisaatioasiakkaat voivat

  • Hakea VTJkyselyn ja VTJ-rajapinnan tietolupaa
  • Hakea VTJkyselyn vastuukäyttäjän käyttöoikeutta
  • Sopia varmennekorttien tilaamisesta tai tilata palveluvarmenteita
  • Hakea organisaatiolle lupaa poiminnan tekemiseen tieteellistä tutkimusta tai viranomaistoimintaa varten
  • Ilmoittaa rakennustietoja ja solmia rekisterinpitäjä-sopimuksia
  • Hakea organisaatiolle lupaa päivittää rekisteriä väestötietojärjestelmän tiedoilla
  • Nähdä käsiteltävän hakemuksen tilanteen tai pyytää lisätietoja avoimesta hakemuksesta tai muusta aiheesta